Monikanavainen markkinointi sai ajanvarauskalenterin täyttymään
Inarilainen perheyritys Hannu Alenius Oy halusi kokeilla markkinoinnissaan jotain uutta. Hilla Groupin kanssa toteutettu mainoskampanja sai tiedon uusista palveluista leviämään nopeasti potentiaalisille asiakkaille.
Ivalossa toimiva kuljetusliike Hannu Alenius Oy on pitkäaikainen Hilla Groupin asiakas. Vuosien ajan mainonta keskittyi pelkkään printtiin, mutta palvelutarjonnan laajentuminen toi yrityksen markkinointiin uudenlaisia tarpeita.
Kuljetus- ja autokorjaamopalveluiden lisäksi perheyritys tarjoaa nykyisin myös katsastuksia sekä henkilöautoille että raskaalle kalustolle. Tieto uusista palveluista ei kuitenkaan ollut saavuttanut kaikkia potentiaalisia asiakkaita toivotulla tavalla.
– Varsinkaan raskaan kaluston katsastuspalveluista ei tiedetty ehkä osittain siksi, että toimitilat eivät sijainneet samassa paikassa korjaamon kanssa. Halusimme saada asian kaikkien tietoon ja tietysti houkutella sitä kautta myös lisää asiakkaita, kertoo Tero Alenius, toinen Hannu Alenius Oy:n omistajista.
Tavoitteena tietoisuuden lisääminen
Hilla Groupin mediamyyjä Eliisa Lintula suunnitteli perheyritykselle monikanavaisen markkinointikampanjan, johon sisällytettiin sekä printti- että digimainontaa.
Viime vuoden marraskuussa julkaistiin uudesta katsastuspalvelusta kertova mainosartikkeli paikallislehti Inarilaisen paperi- ja digilehdessä, minkä lisäksi kampanjaan kuului myös säännöllinen bannerimainonta digilehdessä sekä viikoittainen mainos paperilehdessä.
– Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta yrityksen kaikista palveluista, mutta erityisesti raskaan kaluston katsastuspalvelusta. Mainosartikkeliin päädyttiin, jotta pystyttiin avaamaan tarpeeksi tätä täysin uutta palvelukokonaisuutta, joka on sen verran laaja, että pelkkä perinteinen printtimainos ei olisi toiminut. Lisäksi halusimme vahvistaa yrityksen löydettävyyttä verkossa, Lintula kertoo.
Lintulan mukaan punaisena lankana kaikissa markkinointitoimenpiteissä on kulkenut paikallisuuden korostaminen.
Se on tärkeä seikka myös yrityksen asiakkaille, Tero Alenius tietää.
– Asiakkaiden palautteista kuulee, että paikallisuus on heille tärkeä asia ja he arvostavat sitä, että täältä löytyy paikallinen perheyritys, jolla on tarjota alan monipuoliset palvelut, hän toteaa.
Tulokset ovat kiistattomia
Monessa eri markkinointikanavassa toteutettu kampanja on tuottanut haluttua tulosta. Aleniuksen mukaan tulokset ovat selkeästi mitattavissa monella eri mittarilla.
– Asiakkaiden määrä on lisääntynyt, puskaradio on alkanut toimimaan ja tulemme koko ajan tutummaksi. Saan paljon yhteydenottoja ja minulta kysellään, koska raskaan puolen katsastus on seuraavan kerran auki. Yhteydenottojen lisäksi katsastusmäärät ovat kasvaneet, samoin työmäärä on lisääntynyt korjaamon puolella, missä tehdään katsastuksia varten vaadittavat korjaukset, hän luettelee.
Myös verkkonäkyvyys on kasvanut vuoden aikana toivotulla tavalla ja sitä myötä liikenne yrityksen verkkosivuilla. Bannerimainonta ohjaa suoraan sähköiseen ajanvaraukseen ja suurin osa ajanvarauksista tulee nykyisin nettiajanvarauksen kautta, mikä taas helpottaa ajanhallintaa ja töiden suunnittelua.
Tero Alenius on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön Hilla Groupin kanssa.
– Kaikki on sujunut todella hyvin ja huomaa että ammattilaisia on ollut asialla. Asiakkailtakin on tullut hyvää palautetta mainoksista ja varsinkin mainosartikkeli on huomattu hyvin, hän kiittelee.
Myös Eliisa Lintula on tyytyväinen markkinointikampanjaan kokonaisuudessaan. Hän saanut hyvää palautetta erityisesti mainosartikkelista, joka oli yksi ensimmäisistä Inarilaisessa julkaistuista.
– Se rohkaisi myös monia muita toimimaan samalla tavalla, ja nythän mainosartikkeleiden hyödyntäminen on lisääntynyt mainonnassa vahvasti. Mainosartikkeli mahdollistaa syvemmän tarinankerronnan ja siten vahvemman yhteyden luomisen asiakkaisiin. Minusta oli myös ihan huippua, kuinka Tero lähti rohkeasti kokeilemaan uusia juttuja markkinoinnissa ja kuinka hyvin se on toiminut, hän iloitsee.
Tällä hetkellä Hannu Alenius Oy:llä ei ole tarvetta uusille markkinointitoimenpiteille, vaan nyt keskitytään säännöllisen näkyvyyden ylläpitoon banneri- ja printtimainonnalla. Tero Aleniuksen mukaan on kuitenkin selvää, että kun tarvetta tulevaisuudessa ilmenee, markkinointikampanja toteutetaan yhteistyössä Hilla Groupin kanssa.
– Semmoinen olisi toiveissa, että jossain vaiheessa saataisiin vielä yksi työntekijä henkilöautojen katsastukseen, niin sitten voitaisiin ruveta nostamaan katsastusmääriä ja mainostamaan sitä sitten isommin, hän toteaa.
Apua monikanavaisen markkinoinnin suunnittelemiseen: mainostajalle.hillagroup.fi