Mielipiteet
Aluevaaliehdokkaat: Henkilöstö on talon perusta, palveluorganisaatio sen seinät ja johtajat katto – peruskorjataan ensin katto
Henkilöstö on talon perusta, hyvinvoiva ja toimiva palveluorganisaatio sen tukipilari ja seinät kattonaan johtajat rakennelmaa suojaamassa.
Mielipide. Henkilöstön edustajina haluamme nostaa esiin sosiaali- ja terveysalan henkilöstön hyvinvoinnin ja palkkauksen.
Hyvinvointialueen päättäjinä palkkausperusteisiin emme isosti voi emmekä halua vaikuttaa, koska ne neuvotellaan työnantajan ja ammattijärjestöjen neuvottelupöydässä, mutta sen voimme todeta, että työehtosopimuksiin on neuvoteltu minimiehdot, joita paremminkin voidaan aina sopia.
Huokuttelevuutta lisää juuri se, että työnantaja haluaa maksaa enemmän kuin minimipalkan, joka kertoo työn ja työntekijän arvostamisesta.
Edessä on tiukat ajat, sillä palkkaharmonisointi on toteutettava mahdollisimman pikaisella aikataululla. Palkkaus ei kuitenkaan ole ainoa kilpailukykyä lisäävä vaihtoehto, vaan hyvinvointi-terveys-turvallisuus ja eritoten työssä aito vaikuttaminen motivoivat eniten.
Henkilöstö tulisi ottaa mukaan, alansa erityisasiantuntijoina, kaikkiin palveluiden kehittämishankkeisiin ja kehittämisessä lähteä liikkeelle ruohonjuuritasolta; asiakkaiden toiveista ja heitä palvelevasta henkilöstöstä.
Asiakkaiden on päästävä vaikuttamaan heitä koskeviin asioihin ja kansan tahdon on kuuluttava, jonka pohjalta tehdään päätöksiä.
Palkan suuruus ei pidä henkilöstöä tyytyväisenä, jos arjen puitteet eivät ole kunnossa ja miellyttävät. Kainuun vahvuutena on erityisesti kiireetön helppo arki, kaunis luonto, hyvät ja edulliset asumis- ja harrastusmahdollisuudet, laadukas varhaiskasvatus sekä tasokkaat koulut eli kaikki edellytykset hyvinvoinnille ovat kädenulottuvilla.
Kainuulaisten aito avoin yhteistyö ja tarvittaessa tukipalveluiden yhteisten yhtiöiden toimintojen selvittäminen ovat aluetaloudellisesti kannattavin vaihtoehto. Yhteistyöllä saavutetaan parhaimmat mahdolliset palvelut maakuntaamme.
Asukkaita kuunnellen ja toimintatapoja tutkien löydetään varmasti toimivia ratkaisuja. Uusia toimintamalleja pitää tarkastella myös avoimin mielin, jos sille on tarvetta. Moniammatillinen yhteistyö kuntien välillä on välttämätön.
Arjen lähipalvelut tulee tarjota myös pienillä paikkakunnilla ja lähellä ihmistä, oikea aikaisesti ja tähän tarvitaan ammattitaitoista hyvinvoivaa henkilöstöä, joilla on aidosti mahdollisuus olla mukana rakentamassa palveluprosessia toimivaksi.
Palveluprosessit on saatava toimimaan saumattomasti ensihoidosta erikoishoitoon. Henkilöstö on paras asiantuntuja omassa työssään ja tietää ongelmakohdat parhaiten.
Sosiaali- ja terveydenhoidossa tulisi panostaa ennalta ehkäisevään toimintaan ja tuottaa palvelut asiakaslähtöisesti lähellä matalalla kynnyksellä, yhden luukun periaatteella, hoitaen ihmistä kokonaisuutena omahoitaja-lääkäri -periaatteella, näin voidaan säästää kaikkien aikaa ja tulevaisuudessa erikoissairaanhoidon maksuissa, samalla kun asukkaiden hyvinvointi paranee.
Sosiaali- ja terveysalan henkilöstö on hakeutunut ihmisläheiseen kutsumusammattiin ja he haluavat olla henkilökohtaisesti kontaktissa asiakkaisiin. Myös asiakkailla on tarve tulla oikein ymmärretyksi, eritoten ikäihmisillä. Työmotivaatio katoaa, jos heidän työnsä liiaksi digitalisoidaan ja asiakaskontaktit jäävät irrallisiksi. Tämä vaikuttaa myös potilasturvallisuuteen.
Lasten ja nuorten hyvinvointiin pitää kiinnittää erityistä huomiota ja varmistaa, että saatavilla on riittävästi tukipalveluita ja osaavaa henkilökuntaa. Kuraattorien työaika kouluilla tulee olla riittävä kohtaamaan kaikki tuen tarpeessa olevat lapset ja nuoret. Kouluissa ja päiväkodeissa täytyy olla tarpeeksi henkilökuntaa lasten ja nuorten tukemiseksi.
Perhetyön resurssien riittävyys on myös otettava erityishuomion kohteeksi. Yhteistyö kuntien välillä on ensiarvoisen tärkeää myös tässä. Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus ja heihin pitää panostaa.
Omaishoitajien palkkiota tulisi korottaa ja taata budjetista riippumaton oikeus sen saantiin heti tarpeen ilmauduttua. Omaishoitajien hyvinvointiin on panostettava lisäämällä heidän vapaapäiviään suhteessa 24/7 työaikaan ja lisätä intervalli -hoitopaikkoja sitä vastaavaksi.
Hyvinvoiva henkilöstö on paras voimavara, johon kannattaa nyt panostaa. Jos jaksaminen on tiukilla, se vaikuttaa suoraan myös työn laatuun asiakkaiden parissa ja se taas vaikuttaa asiakkaiden hyvinvointiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja asioita tulisi tarkastella kokonaisuutena, eikä irrallisina osina.
Henkilöstö on talonperusta, hyvinvoiva ja toimiva palveluorganisaatio sen tukipilari ja seinät, kattonaan johtajat rakennelmaa suojaamassa. Nyt on peruskorjauksen aika ja sehän kannattaa aloittaa katosta, tähän sinullakin on nyt oiva tilaisuus vaikuttaa.
Päivi Soldatkin
palvelusihteeri, pääluottamusmies
aluevaaliehdokas (vas.)
Tiina Tuohimaa
luokanopettaja, pääluottamusmies
aluevaaliehdokas (vas.)