Ihmiset
Moda Pajakan Sivoset viihtyvät yhdessä töissä ja vapaalla – ”Ostoreissulle taisin pyytää hänet ja siitä se sitten lähti”
Pääosin perheen yhteistyö sujuu heidän kertomansa mukaan oikein hyvin. Vaikka jokaisella on oma vastuualue, pyritään päätökset tekemään yhdessä.
Sotkamon keskustassa sijaitsevaa Moda Pajakka -vaateliikettä pyörittää Sivosten perhe. Näin on ollut jo yli 60 vuotta. Antti Sivosen vanhemmat Veli ja Eeva Sivonen perustivat yrityksen vuonna 1959, jolloin myös Antti syntyi.
– Aika nuorena olen aloittanut, Antti naurahtaa.
Yritys siirtyi 80-luvun alussa Antin ja sitä kautta myös hänen vaimonsa Elina Sivosen vastuulle. Elina muistelee aloittaneensa nykyisessä työtehtävässään vuonna 1985.
Nykyisin kivijalkamyymälöitä on viisi, joista yksi on Sotkamossa, yksi Kuhmossa, yksi Suomussalmella ja kaksi Kajaanissa. Kaikilla myymälöillä on yhteinen verkkokauppa. Myymälöiden hallinto hoidetaan Sotkamossa.
Antti ja Elina ovat saaneet yrityksen pyörittämiseen mukaan lapsensa Jaana ja Anssi Sivosen sekä Anssin vaimon Sanna Sivosen. Kaikki heistä ovat jo nuorena olleet kesätöissä perheen myymälöissä.
– Sannakin on loksahtanut meidän toimintaamme niin hyvin mukaan. Jollekin ostoreissulle taisin pyytää hänet ja siitä se sitten lähti, Elina muistelee.
– Vaikka olen muulle alalle kouluttautunut, niin en ole katunut tähän työhön ryhtymistä hetkeäkään, Sanna toteaa.
Viiden henkilön tehotiimillä on kullakin omat työtehtävänsä. Antti ja Anssi hoitavat talous- ja hallintoasioita, Elina ja Sanna vastaavat ostoista ja Jaana huolehtii markkinoinnin asiat sekä pyörittää verkkokauppaa.
Pääosin perheen yhteistyö sujuu heidän kertomansa mukaan oikein hyvin. Vaikka jokaisella on oma vastuualue, pyritään päätökset tekemään yhdessä. Elina myöntää, ettei perheenä työskentely ole aina niin helppoa, ja mukaan mahtuu myös räiskyntää.
– Pohjimmiltaan sitä ollaan normaali perhe, vaikka töitä yhdessä tehdäänkin, Jaana sanoo.
– Joskus joutuu vähän toisten kuullen töissä varomaan, mihin sävyyn sitä perheenjäsenilleen puhuu, koska eiväthän kaikki täällä kävijät tiedä perhesuhteistamme, Antti jatkaa.
Anssi arvioi, että Sivosen perhe on valveillaoloajasta peräti 70 prosenttia yhdessä. Se ei välttämättä sopisi aivan kaikille.
– Tiedän paljon perheitä, jotka eivät vietä näin paljoa aikaa yhdessä kuin me. Ollaan töissä yhdessä ja sen lisäksi pystytään näkemään vapaa-aikanakin ja käydään lomamatkoilla porukalla, hän kertoo.
– Työ- ja vapaa-ajan yhdistäminen on onnistunut, ne on oikeastaan sekoittunut. Usein ei huomaa, onko sitä vapaa-ajalla vai töissä. Ei ole kelloa, että nyt olet töissä ja nyt olet pois, Antti lisää.
Lomalle Sivosen perhe haluaa yleensä lähteä kauas Sotkamosta, jos tarkoituksena on olla tekemättä ja ajattelematta töitä.
Sivoset ovat kokeneet kaikki alan muutokset ja murrokset vuosikymmenten saatossa. Heidän perheyrityksensä aikana kilpailutilanne on muuttunut useaan otteeseen, sillä matkan varrella mukaan ovat tulleet marketit, halpahallit ja verkkokaupat.
Muutoksiin on täytynyt reagoida.
– Mekin ollaan alun perin oltu sellainen kaikille kaikkea -sekatavarakauppa. Siitä on sitten erikoistuttu erikoismyymäläksi, ja nyt ollaan muodin erikoisliike. Tuotevalikoima on selkeytynyt, Elina sanoo.
– Olemme tutkineet, mikä toimialue on meille kannattavin, ja sitä kautta määritetty valikoimaa. Epäkannattavat tuotteet ovat supistuneet vuosien kuluessa meiltä pois. Myös tavarantoimittajia on vähennetty hurja määrä ja pyritty keskittämään tuotteiden hankintaa samoilta toimijoilta, Anssi kertoo.
Kolmas sukupolvi on jo valmiina siirtymään vastuuseen yrityksen toiminnasta. Antti ja Elina olivat suunnitelleet eläkkeelle jääntiä muutama vuosi sitten, mutta pandemia sekoitti tilanteen.
Se toi mukanaan kuitenkin myös positiivisia tuulia, sillä yritys oli jälleen pakollisten muutosten edessä.
Anssi arveleekin, että ilman kriisejä näin laajaa kehittymistä ei olisi muutaman vuoden aikana tapahtunut, ja kannattavuuden kannalta tärkeät muutokset olisi saatettu huomata liian myöhään.
– Kun vastuu siirtyy meille kolmelle, niin meillä ei ole kiirettä tehdä suurempia muutoksia, sillä kriisiaika sai meidät hoitamaan digitaalisen markkinoinnin ja verkkokaupan kuntoon, hän kertoo.
Jaana, Anssi ja Sanna näkevät yrityksen tulevaisuuden valoisana toimivan yhteistyön vuoksi, ja he haluavat saada perheenä aikaan onnistumisia.
– Töitä tehdessä tulee aina mietittyä, että miten tämä vaikuttaa meidän perheeseemme. Muiden kanssa työskennellessä ehkä herkemmin tulisi mietittyä vain itseään, sanoo Jaana.
Ajoittain perheyrityksen sosiaalisessa mediassa nähdään mukana jo neljättä sukupolvea, kun Anssin ja Sannan pojat toimivat tarvittaessa tuotemalleina.
– Sen näkee sitten, kiinnostuvatko jatkamaan juuri tätä toimintaa, mutta yrittäjämyönteiseksi koetetaan heitä kannustaa, Sanna ja Anssi tuumaavat.